top of page

Poklokra szĂĄllt alĂĄ CsoĂłri SĂĄndor

„Magam sem Ă©rtem: sokszor ott ĂĄlltam Ă©n,//ahovĂĄ mĂĄr csak egy madĂĄr//mert volna leszĂĄllni gyanĂștlanul” – Ă­rja ÖnarckĂ©p, egyetlen tollvonĂĄssal cĂ­mƱ költemĂ©nyĂ©ben. Az alig nĂ©gy Ă©ve elhunyt (a temetĂ©sĂ©n Ƒt bĂșcsĂșztatĂł KĂłsa Ferenc Ă©s Tornai JĂłzsef sincs mĂĄr közöttĂŒnk, utĂłbbi a napokban hagyta itt e földi ĂĄrnyĂ©kvilĂĄgot) költƑ, publicista, közĂ©leti ember, a XX. szĂĄzad mĂĄsodik fele magyar közĂ©letĂ©nek egyik legjelesebb alakja ma lenne 90 Ă©ves.

„KöltƑkĂ©nt az a legnagyobb irodalomtörtĂ©neti Ă©rdeme, hogy összetĂ©veszthetetlenĂŒl egyĂ©ni szĂ­nnel vitte tovĂĄbb költĂ©szetĂŒnknek azt a fƑ vonulatĂĄt, melyet elƑdei Ă©s kortĂĄrsai Balassi BĂĄlinttĂłl Nagy LĂĄszlĂłig megteremtettek” – Ă­rja rĂłla Görömbei AndrĂĄs irodalomtörtĂ©nĂ©sz.

CsoĂłri nemcsak költƑkĂ©nt Ă­rta be magĂĄt a magyar nemzet kĂ©pzeletbeli aranykönyvĂ©be, elĂ©vĂŒlhetetlen szerepe volt a szocialista ĂĄllamrend lebontĂĄsĂĄban, kĂ©sƑbb a Magyarok VilĂĄgszövetsĂ©gĂ©nek Ă©lĂ©n, majd a Duna TelevĂ­ziĂł egyik alapĂ­tĂłjakĂ©nt a vilĂĄgban szĂ©tszĂłrĂłdott magyarsĂĄgot prĂłbĂĄlta összefogni.

„A sokfelĂ© szakadt magyarsĂĄgnak nem kell feltĂ©tlenĂŒl egyetĂ©rtenie, de Ă©rtenie kell egymĂĄst” – tƱzte zĂĄszlajĂĄra a teljesĂ­thetetlen, naivnak tƱnƑ jelmondatot, de amĂ­g Ƒ ĂĄllt a Magyarok VilĂĄgszövetsĂ©ge Ă©lĂ©n, a szervezet befolyĂĄsos tĂ©nyezƑ maradt a magyar nemzetpolitikĂĄban.  „FakĂł nĂ©p, mennek a napok, az Ă©vek,//meghallod-e mĂ©g nĂ©ha// cipƑd ideges kopogĂĄsĂĄt a kövezeten// s elcsuklĂł himnuszaidat?” – olvashatjuk a Meghallod-e mĂ©g? cĂ­mƱ költemĂ©nyĂ©ben, de a vĂĄlasz az Ă©vek mĂșltĂĄval egyre megkeseredettebb Ă©s remĂ©nytelenebb lett.

CsoĂłri SĂĄndor 1930. februĂĄr harmadikĂĄn szĂŒletett ZĂĄmolyon, reformĂĄtus parasztcsalĂĄdban. 1950-ben Ă©rettsĂ©gizett a PĂĄpai ReformĂĄtus KollĂ©giumban, majd az ELTE Orosz IntĂ©zetĂ©ben tanult, de tanulmĂĄnyait betegsĂ©ge miatt fĂ©lbehagyta. KĂŒlönbözƑ ĂșjsĂĄgoknĂĄl Ă©s folyĂłiratoknĂĄl dolgozott, Ă­gy 1953-54-ben az Irodalmi ÚjsĂĄg munkatĂĄrsa, 1955-tƑl 56-ig az Új Hang versrovatĂĄnak szerkesztƑje. 1956 utĂĄn egy ideig nem talĂĄlt munkĂĄt, majd az 1960-as Ă©vek elejĂ©n a Budapesti MƱszaki Egyetem ĂșjsĂĄgjĂĄnak szerkesztƑi munkatĂĄrsa. 1968-tĂłl 1988-ig a MAFILM dramaturgja.

KöltĂ©szete az 1960-as Ă©vekre forrt ki igazĂĄn, s a KĂĄdĂĄr-kor megtƱrt ellenzĂ©kĂ©nek egyik legmarkĂĄnsabb kĂ©pviselƑjĂ©vĂ© vĂĄlt. ElsƑ versei 1953-ban jelentek meg, nagy feltƱnĂ©st keltve a RĂĄkosi-korszakot bĂ­rĂĄlĂł hangvĂ©telĂŒkkel.

A hetvenes Ă©vekre alakult ki költĂ©szetĂ©nek jellegzetes karaktere, melynek legfƑbb ismĂ©rvei: a kĂ©pekbƑl ĂĄradĂł metafizikai sugĂĄrzĂĄs, a vĂĄratlan Ă©s meglepƑ asszociĂĄciĂłk sora, a mindenkor szemĂ©lyes hangvĂ©tel mint hitelesĂ­tƑ jegy Ă©s a közössĂ©gi elkötelezettsĂ©g. Szakolczay Lajos Ă­gy fogalmazott: „ZrĂ­nyi kezĂ©bƑl vette ki a kardot, s KosztolĂĄnyi selyemsĂĄlĂĄt csavarta a nyakĂĄra.” De hogy ismĂ©t monogrĂĄfusĂĄt, Görömbei AndrĂĄst idĂ©zzĂŒk, a CsoĂłri-vers „sokrĂ©tegƱ, (
) gazdag kĂ©pvilĂĄgĂș, Ă©rzĂ©kletes közvetlensĂ©get Ă©s szĂŒrrealisztikus asszociĂĄciĂłkat egyĂŒtt mozgatĂł, a termĂ©szetet Ă©s a kozmoszt az emberi ĂŒgyek rĂ©szĂ©vĂ© Ă©s jelkĂ©pĂ©vĂ© avatĂł, ritmusĂĄban nyugtalansĂĄgot Ă©s belsƑ nyugalmat egyszerre sugalló”.

Verseivel egyenrangĂșak esszĂ©i, amelyekben a kĂ©pi Ă©s a logikai megközelĂ­tĂ©st egyszerre alkalmazza. Irodalmi pĂĄlyakĂ©pek, nĂ©pköltĂ©szeti Ă©s törtĂ©nelmi tĂĄrgyĂș mƱvek, nemzeti sorskĂ©rdĂ©seinket boncolgatĂł Ă­rĂĄsok, valamint sajĂĄt Ă©letĂ©nek esemĂ©nyeit megörökĂ­tƑ esszĂ©k szĂĄzait Ă­rta meg Ă©s tette közzĂ© a hatvanas Ă©vek eleje Ăłta. NĂ©meth LĂĄszlĂł Ă©s IllyĂ©s Gyula nyomdokain haladva hozta lĂ©tre a magyar esszĂ©Ă­rĂĄs egyik csĂșcsteljesĂ­tmĂ©nyĂ©t: „CsoĂłri esszĂ©i a magyar nemzeti önismeret elmĂ©lyĂ­tĂ©sĂ©nek, gazdagĂ­tĂĄsĂĄnak bĂĄzisai” (Görömbei AndrĂĄs).

A hatvanas Ă©vekben barĂĄtaival, KĂłsa Ferenccel Ă©s SĂĄra SĂĄndorral a magyar film megĂșjĂ­tĂĄsĂĄra, szemlĂ©letvĂĄltĂĄsĂĄra tesznek kĂ­sĂ©rletet.

Több forgatĂłkönyvet is Ă­r a szĂĄmukra, nĂ©lkĂŒle nem szĂŒlettek volna meg olyan jelentƑs filmalkotĂĄsok mint a TĂ­zezer nap, az ÍtĂ©let, a Nincs idƑ, a Földobott kƑ, a 80 huszĂĄr vagy a TĂŒske a köröm alatt. Nehezen emĂ©szthetƑ filmek, amelyek legyenek bĂĄr törtĂ©nelmi esemĂ©nybe (DĂłzsa György-fĂ©le parasztlĂĄzadĂĄs, az 1848-as szabadsĂĄgharc) vagy a közelmĂșlt mindennapjaiba burkolva,

Ă©getƑen fĂĄjĂł sorskĂ©rdĂ©seket vetnek fel, amelyekre csak gyĂłgyĂ­rt kĂ­nĂĄlnak, megoldĂĄst nem.

SzĂĄmomra a legemlĂ©kezetesebb mĂ©gis az 1974-ben kĂ©szĂŒlt KĂłsa-film, a HĂłszakadĂĄs, amely a mĂĄsodik vilĂĄghĂĄborĂș ĂĄlcĂĄja alatt arra keresi a vĂĄlaszt, hogy az elvadulĂł vilĂĄgban, amikor RadnĂłtit idĂ©zve, mindenki önkĂ©nt, kĂ©jjel öl Ă©s ölhet, meddig maradhat meg az ember embernek. A film egy jeles szlovĂĄk szĂ­nĂ©sznƑ, MĂĄria MarkovičovĂĄ, valamint Simonyi Imre költƑ szĂĄmĂĄra nyĂșjt emlĂ©kezetes szĂ­nĂ©szi kiugrĂĄsi lehetƑsĂ©get.

ÍrĂłi munkĂĄja mellett CsoĂłri a hatvanas Ă©vektƑl a nĂ©pi-nemzeti ellenzĂ©k vezetƑ egyĂ©nisĂ©ge volt, komoly szerepet vĂĄllalt a rendszervĂĄltĂĄs elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©ben. Több alkalommal sĂșjtottĂĄk szilenciummal, több ezer oldalnyi ĂŒgynöki jelentĂ©st Ă­rtak rĂłla, nĂ©pszerƱsĂ©ge azonban rendkĂ­vĂŒli volt, elƑadĂĄsain rendszerint zsĂșfolt termek fogadtĂĄk. 1985-ben rĂ©szt vett az ellenzĂ©ki csoportok monori talĂĄlkozĂłjĂĄn. 1987-ben egyike volt a Magyar Demokrata FĂłrum alapĂ­tĂłinak, majd 1993-ig a mozgalom, kĂ©sƑbb a pĂĄrt elnöksĂ©gi tagja. 1988-tĂłl a Hitel folyĂłirat szerkesztƑbizottsĂĄgi elnöke, 1992-tƑl fƑszerkesztƑje. 1991-tƑl 2000-ig volt a mĂĄra teljesen leamortizĂĄlĂłdott Magyarok VilĂĄgszövetsĂ©gĂ©nek elnöke.

Ebben a funkciójåban kezdeményezte 1992 nyarån a Duna Televízió létrehozåsåt, mely még az év karåcsonyån megkezdte sugårzåsåt.

„Az elmĂșlt öt Ă©vben minden jegyzetfĂŒzetem elsƑ oldalĂĄra ezt Ă­rtam föl magamnak figyelmeztetĆ‘ĂŒl: Ne feledd el, hogy a gyakran emlegetett hazugsĂĄgbĂłl könnyen megszĂŒlethet az igazsĂĄg lĂĄtszata. Amely egy lĂĄtszatvilĂĄgban sorsdöntƑ erƑ.” S akĂĄrmerre nĂ©zĂŒnk ma KözĂ©p-EurĂłpĂĄban, egyre inkĂĄbb csak lĂĄtszatvilĂĄgokat lĂĄtunk. MĂĄr akik Ă©szreveszik mĂ©g ezeket a csalĂłka ĂĄlarc mögĂ© megbĂșjĂł lĂĄtszatvilĂĄgokat. CsoĂłri ĂĄgya fölött ugyanis Ady kĂ©pe fĂŒggött: „Ágyban, pĂĄrnĂĄk közt fekszik ott az isteni ember, a megviselt lĂĄngĂ©sz, lecsukott szemmel, legutolsĂł lĂĄthatĂł arcĂĄval.” Vajon hĂĄnyan mernĂ©nk ma szembenĂ©zni ezzel a lecsukott szemƱ isteni emberarccal?

S e megemlékezés végén ålljon itt egy személyes emlék: A Magyar Nyelvi Intézetben dolgozva a kilencvenes években irodalmi

-közĂ©leti sorozatunkban neves hatĂĄron tĂșli Ă©s anyaorszĂĄgi Ă­rĂłkat, közĂ©leti szemĂ©lyisĂ©geket lĂĄttunk vendĂ©gĂŒl. Eljött hozzĂĄnk DudĂĄs KĂĄroly, FĂŒzesi Magda, SzilvĂĄssy JĂłzsef, Balla D. KĂĄroly, Ferdinandy György, PetĂĄk IstvĂĄn, PomogĂĄts BĂ©la, KovĂĄcs IstvĂĄn, s mivel az akkori fƑigazgatĂł, Stark Ferenc egykoron CsoĂłri közeli munkatĂĄrsa volt a Magyarok VilĂĄgszövetsĂ©gĂ©ben, meghĂ­vtuk Ƒt is. Nehezen ĂĄllt kötĂ©lnek, s a fƑnököm elƑre figyelmeztetett, nagyon nehĂ©z emberrƑl van szĂł, aki, ha nem talĂĄlja meg a közös hangot a beszĂ©lgetƑpartnerĂ©vel, akĂĄr hĂșsz perc utĂĄn is felĂĄllhat. A kijelentĂ©s nem vette el a kedvem a beszĂ©lgetĂ©stƑl, s 1998. mĂĄrcius 25-e Ă©letem egyik legemlĂ©kezetesebb napja lett. A fƑnököm ĂĄltal jĂłsolt hĂșsz perc helyett közel kĂ©t ĂłrĂĄn ĂĄt beszĂ©lgettĂŒnk hivatalosan, majd az est lezĂĄrulta utĂĄn (amelyen egyĂ©bkĂ©nt Steiner GĂĄbor barĂĄtom idĂ©zett a költƑóriĂĄs verseibƑl), tovĂĄbbi jĂł kĂ©t ĂłrĂĄt csevegtĂŒnk, s lassan Ă©jfĂ©lre jĂĄrt az idƑ, amikor Ă©lettĂĄrsĂĄval, Balogh JĂșliĂĄval felszedelƑzködtek, s elköszöntek.

„Ideje jött, Uram, hogy kiĂŒljek ide elĂ©d// a dombtetƑre.// LĂĄtom, borul az Ă©g mĂĄr templomaid fölött.//
 Szervezkedik a romlĂĄs ellenĂŒnk, Uram,//kĂĄr volna letagadnunk.”

– figyelmeztet, hiszen ez a KöltƑ dolga. A többi a mi dolgunk (lenne).

bottom of page