top of page

Élete és munkássága

Csoóri Sándor 1930. február 3-án született a Székesfehérvár közeli Zámolyon. Szülei néhány holdas, szegény parasztemberek voltak. Abban az idÅ‘ben még elÅ‘fordult, hogy valami tárgyi jellel utaltak a születÅ‘ gyermek jövÅ‘jére. Apai nagyanyja Bibliát tett a bölcsÅ‘jébe, ami a hit természetes megvallása volt, de ott bujkálhatott benne a dac, a szóval kimondhatatlan remények daca, hogy a megszokott kasza-kapaforgató sors helyett talán szabad magasabbra is vágyakozni. JegyzÅ‘ség, tanítóság, papság? Vagy egy még különösebb megérzés, hogy esetleg kifejezetten könyves ember is lehet az unokából? Ha sejtés, mindenképpen mesei.

​

A valóságos út elég messze kanyarodott a mesétÅ‘l.

​

Az elemi és polgári hat osztályt szülÅ‘falujában végezte. Az eredményei csakugyan felfelé mutattak, és a tovább vivÅ‘ akarat is megvolt a családban, de hiányzott a „hetedik krajcár”. Az iskolai „rektor” és a református lelkész figyelmén túl tehát kellett a népi írók által kezdeményezett Országos Falusi Tehetségkutató Intézet segítsége is ahhoz, hogy 1942-ben szinte zökkenÅ‘k nélkül mérettethesse meg magát a Pápai Református Kollégiumban. ElsÅ‘ igazi sikere volt ez, figyelÅ‘ tanárok közegében. Felcsillant az esély, hogy jó eredménnyel, sok munkával viszonylag kevés családi kiadást követelhet a tanulás. De ez csak esély. A szorító helyzet miatt párhuzamosan a Pápánál sokkal közelibb Bicskén is jelentkezett az ingyenességet ígérÅ‘ állami gimnáziumba, ahová némi késéssel úgyszintén felvették. Nehéz választás volt. A szülÅ‘k maradandó emlékű erkölcsi megfontolással úgy határoztak, hogy sem a hitet, sem a támogatást, amelyet Pápától kaptak, nem szabad a könnyebbre felcserélniük.

Zámoly ebben és sok minden másban Csoóri Sándor életének egyik fÅ‘ viszonyítási és hitelesítési pontja. Bár éveinek javarészét városi környezetben és urbánus szellemi körben élte le, műveiben gyakran tér ide vissza úgy, mint a tisztánlátás terepére. A szülÅ‘falu sokszor a kijózanító csalódások és felismerések helyszíne. Már gyermekfejjel tapasztalta a végül mindenüket elpusztító háború kivételes kegyetlenségét, a halál, az ölés mindennaposságát, a frontvonalak állandósult és mégis helyben maradó mozgását. Zámoly és a környék két és fél hónap alatt tizenhétszer cserélt gazdát. Ilyen borzalmak után mártózott meg az országos újjáépítés mámorában. Azt, hogy ez a mámoros állapot rövid ideig tartott, ugyancsak a szülÅ‘faluban szerzett késÅ‘bbi letaglózó élmények magyarázzák. De akad más is. Pápán az érettségi bizonyítványt 1950-ben kapta meg, és a következÅ‘, az 1951-52-es tanévet a fÅ‘városban az Egyetemi Orosz Intézet történelem-marxizmus-műfordítás szakán kezdte el. Az idÅ‘ és a tanszak önmagában sok mindent fölvetít a korról. Például azt, hogy az egyházi iskola érettségijével máshová aligha juthatott volna be. Az ELTE-rÅ‘l, ahová pályázott, épp ezzel a hivatkozással terelték át ide. Azzal nyugtatta magát, hogy itt legalább Jeszenyint fordíthat. Az élet azonban most is közbeszólt. Az egyetemi pálya hamar bevégzÅ‘dött: háromnegyed év után a még sokáig kísértÅ‘ betegség kényszerítette tüdÅ‘szanatóriumba.

​

KöltÅ‘i-írói próbálkozásainak a kezdetén tartott. PetÅ‘fi Å‘szintesége, közvetlensége és bátorsága vonzotta, s leginkább az, hogy az életet a költészettel azonosnak vélhette benne. KésÅ‘bbi önelemzései tanúsítják, szerinte is mennyire leegyszerűsített PetÅ‘fi-kép volt ez. De a majd példájává váló Illyés Gyula költészete sem gyújtotta fel akkor a fantáziáját, több izgalmat talált Kónya Lajos, Kuczka Péter, Simon István népszerűségében, a „lódenkabátos” indulatokban. 1951-ben született egy Rákosi-verse is, amelyet a nyolcvanas évek ellenzékiségében néhányan azért sodortak újra és újra elé, hogy álellenzékiséggel vádolják – és tették ezt úgy, hogy megfeledkeztek a más felfogású ellenzékiek Rákosi- és Sztálin-költeményeirÅ‘l. Ez az egyetlen vers már-már vádirattá szigorodott a kilencvenes évektÅ‘l, mintha a „nagy rendszerváltót” elhallgatott bűnében leplezték volna le. Csakhogy Csoóri Sándorról a legtöbbet magától Csoóri Sándortól tudjuk. Írásainak tekintélyes része a saját életének elemzése. Aki minden áron szembesíteni akarja önmagával, észre kellene vennie, hogy Å‘ azt a „vétket” már elmondta, megírta. Így történt ezzel a verssel is: elÅ‘ször a Bertha Bulcsúnak 1976-ban adott interjújában vetett számot vele, a versre vonatkozó kérdés nélkül.

​

TüdÅ‘szanatóriumi gyógykezelésébÅ‘l Zámolyra került vissza. Tisztázó hónapok voltak ezek. Miközben tehetségesnek tartott kezdÅ‘ként ösztöndíjat kapott az államtól, apjától mindent elvettek. A falu „kondája” már csak egy csontig soványodott anyakocából állt. Látta a kényszerítést, amikor a vetés természetes idejében elkobzott vetÅ‘magot az év végén adták ki, és a parasztokkal a decemberi hóra szóratták. A parasztcsalád fia az ösztöndíjából vett kenyeret a boltban! A tragikus valóság azonban jobban megrázta benne az embert, mint a költÅ‘t. Közvetlenül Nagy Imre 1953 júliusi fellépése után egyszerre tizenkét verse jelenik meg a „vezetÅ‘” folyóiratban, a Csillagban, kettÅ‘ pedig az Irodalmi Újságban, s ezeket a kor hangadó kritikusai, köztük a jóval késÅ‘bb besúgóként is megismert Nagy Péter, a fordulat elÅ‘készítÅ‘iként dicsérték. A fiatal költÅ‘ ugyan nem indult kaméleontípusú magasztalóinak újabb csábdallamai után, de nem is volt készen a mély költÅ‘i változásra. KorjellemzÅ‘, hogy ezeket a verseket Nagy Imre miniszterelnöksége elÅ‘tt írta, de nem közölték Å‘ket, s a fordulat után épp azok sürgették Å‘t a megjelentetésben, s azok dicsérték, akik két hónappal elÅ‘tte pártosan elzárkóztak a közléstÅ‘l.

​

1953-54-ben az Irodalmi Újságnál dolgozik. Illyés Gyulával kialakuló mester-tanítványi viszonya ekkor éledezik, elsÅ‘sorban lelkileg, de formálisan is. Az Írószövetségben akkor azt a kényszerképzetet éltették, hogy jót tesz a fiatalabbaknak, ha az idÅ‘sebb mesterek foglalkoznak velük. Illyésnek menekülés volt a kínos feladat elÅ‘l, hogy Csoóriban nem tanítványt, hanem reménybeli lelki rokont választhatott. A másik „besenyÅ‘t”.

​

Elindul valami, ám elsÅ‘ kötete, az 1954-es Felröppen a madár még mindig arról a bizonytalanságról tanúskodik, hogy bár látja a szavak és a valóság ellentétét, ebbÅ‘l mégsem kibékíthetetlen összeütközés, hanem a feloldhatóság bizalma lesz. Nem tudja, hogy Illyés, Pilinszky, Szabó LÅ‘rinc asztalfiókjában ott lapulnak a kor nagy versei. Az Egy mondat a zsarnokságról nem lehet az ébresztÅ‘je. 1955-56-ban, amikor az Új Hang versrovat vezetÅ‘jeként Juhász Ferenc és Nagy László verseit gondozza, döbben rá igazán, hogy verseikben társadalmi és lírai „atomrobbanás” zajlik. És ekkor jön 1956! Csoóri Sándor hetvenöt évesen is azt mondta: ez volt élete legnagyobb eseménye. Huszonhat éves. Az Írószövetség és az Értelmiség Forradalmi Bizottságának összekötÅ‘je, a kádári berendezkedés elsÅ‘ hónapjaiban többek között emiatt hallgatják ki a Gyorskocsi utcában. Rovásán van a kapcsolata Illyéssel, Németh Lászlóval, és az, hogy november 4-e után is a szervezkedÅ‘k között marad. Adminisztrátorként kerül a Lakatosipari Vállalathoz. Szokványossá vált gyanúsító kérdés, hogy az enyhének vélt mellÅ‘zés helyett miért nem csukták le. Netán mert aláírta az írók követelését, hogy az ENSZ vegye le napirendjérÅ‘l a magyar ügyet? Arról kevesen értekeznek, hogy ez a követelés csak nyomtatott aláírásokkal jelent meg a Népszabadságban, a Magyar Nemzetben, az Élet és Irodalomban, sajátkezű alírásoknak sem a szerkesztÅ‘ségekben, sem az Írószövetségben, a pártarchívumokban, sem a címzett ENSZ levéltáraiban nincs nyoma. Utóbbiak magáról a dokumentumról sem tudnak, a létezését még senki nem bizonyította. A vád azonban él – fÅ‘ként, persze, Illyés, Németh László és Csoóri, általában a népiek ellen.

​

Kétségtelen, hogy Kádárék a volt elkötelezett kommunistákat, az eszmébÅ‘l és gyakorlatból kiábrándult „revizionistákat” tekintették fÅ‘ ellenségüknek. A politikában Nagy Imrét és körét, a szellemi életben Déry Tiborékat. De hogy távlatos vereséget akartak mérni a népiekre, azt nagy nyomatékkal bizonyítja az 1958-as népi írói állásfoglalás. Csoóri Sándor épp azt becsülte az úgynevezett revizionisták kiemelkedÅ‘ alakjaiban, amitÅ‘l a hatalmat undor fogta el; azt, hogy kommunista meggyÅ‘zÅ‘désüket nemzeti felismerésre váltották. Ahogyan Déry általánosságban is kimondta 1956-ban: „attól nÅ‘ttünk, hogy megnÅ‘tt bennünk a nemzet”. Csoóri Sándor ezt leginkább Zelk Zoltánban, Benjámin Lászlóban, Déry Tiborban és Örkény Istvánban tisztelte. A népi írói állásfoglalást a nemzeti gondolkodás elleni újabb politikai hadjárat kezdetének tekintette. És kihívásnak, elhívásnak is. Ez az állásfoglalás igen sokat tett azért, hogy Csoóri nemcsak származása vállalásával, hanem a műveivel is egyre inkább megvallja hovatartozását. Növeli a bátorságát. 1956-ról sem akkor ír elÅ‘ször, amikor enyhül a szigor, tehetetlenedik a hatalom. 1968-ban veti fel „ötvenhat drámai ábrázolásának” hiányát. MellékszereplÅ‘k helyett a fÅ‘szereplÅ‘k csatájának, a magyar történelem „hamleti pillanatának” bemutatását. Amit hiányol, saját mulasztásaként is értelmezi. De beszél róla a kényszerű hallgatások évadján!

​

A hatvanas évek közepétÅ‘l írja a magyar néphagyományról való gondolkodást alapjaiban megújító esszéit. A bartóki-kodályi úton valóban olyan szellemi lépést tett, amely nemcsak újraélesztette, közbeszéd tárgyává tette az Å‘ eredményeiket, hanem lendítÅ‘ gondolattal gyarapította is azokat. Fordulatot hozott. Ez pedig az a többlet volt, hogy a fÅ‘ként Bartók és Kodály által rögzítésre érdemesnek tartott és a legmagasabb rendű értékÅ‘rzés csodájaként a magas művészetbe emelt néphagyományt, az eredetit, vissza lehet, vissza kell vinni a már megváltozott életű, „modernizált” társadalomba. Bele kell illeszteni az új nemzedékek mindennapjaiba. Sok nagyszerű muzsikus és táncos volt ennek a gyakorlati véghez vivÅ‘je. Számos fiatal erre a feladatra választott pályát magának. Kiváló néprajzosok folytatták tovább a nélkülözhetetlen gyűjtÅ‘ munkát, Csoóri Sándor pedig ezt a szellemi alapozást végezte el.

​

Nálunk egy gondolat kivételességére sokszor épp abból következtethetünk, hogy üldözik. Csoóri meglátásait az „ellenoldalon” gúny és megvetés fogadta, a hatalom internacionalizmusa látványosan összetalálkozott a kozmopolitizmussal. Mit se számított, hogy a táncházmozgalommal ismerte meg az ország a román, a török, a bolgár, a szerb és egyéb néphagyományt is. Az internacionalizmus és a kozmopolitizmus nézÅ‘pontjából az is nacionalizmus, ha egy nép, egy nemzet meg akarja ismerni önmagát és a környezetét. Káros és kóros minden népi-nemzeti identitáskeresés. Már ezt megelÅ‘zÅ‘en is érzékeltették vele, hogy semmiképpen sem illik a hatalomtól elvárt politikai képbe. 1960-ban egy jelentéktelennek látszó nagyhörcsögpusztai vitán egyetemistákkal került ellentétbe a Rajk-per és 1956 megítélésében. Az ottlévÅ‘ pártjelentÅ‘ életre szólóan példás büntetést javasolt rá. Akadnak, akik még ma is elégedettek lennének, ha a valóban életre szóló büntetés bekövetkezett volna, vagy ha Csoórinak évekig egyetlen sora sem jelenik meg 1956 után, s az egzisztenciális léte végképp meginog. Ezeknek az éveknek a valósága azonban az volt, hogy hozzá kellett szoknia az állandósuló megfigyeltetéséhez. És a konkrét büntetés is bekövetkezett. KésÅ‘bb napvilágot látott szociografikus kisregénye, az IszapesÅ‘ egy, a szovjet katonákat érintÅ‘ részének Kortárs-béli publikálása miatt egy év szilenciumot kapott, s megvonták az ösztöndíját is. Tíz év múlva, 1975-ben, Németh László halálakor írásos vallomást tesz róla, hogy Ady és Móricz után kit-kiket temet a „saját temetÅ‘jébe”. A hosszú sorban majd SütÅ‘ András lesz az utolsó. Önvallomás is ez az írás. Az általa is lángelmének tartott Németh Lászlóval egyáltalán nem versenyeztetve Å‘t, reá is illik: „Alig volt író, akit könnyebb lett volna csúffá tenni roppant vállalkozása közben, (…) – vádolva avatatlansággal, elfogultsággal, ellenséges szándékkal is nemegyszer.”

​

1974-ben a nacionalista bélyeg mellé megkapta az antiszemitizmusét is, mert Nagy Lászlóval, Sánta Ferenccel, Czine Mihállyal szóvá tette, hogy minden fÅ‘városi irodalmi fórum meghatározó helyein Aczél György kiválasztottjai ülnek. A bírálat a hatalmi torzultságról szólt,de ennek meghallása helyett származási kérdést csináltak belÅ‘le. Holott Csoóri eközben annak a belvárosi körnek a tagja, amelyben társa Jancsó Miklós, Hernádi Gyula, Tornai József, Vekerdi László, Kósa Ferenc, Gyurkó László, Orbán Ottó, Sík Csaba, Gulyás János, Liska Tibor, Marsall László, Konrád György, András László, Kristó Nagy István, Horgas Béla, Sükösd Mihály, Tellér Gyula és mások, s ahol az összetartozási szempontok között nem szerepel, ki honnan jött.

​

1980 februárjában – ötvenedik „születésnapi ajándékként” – pengével vágják ki a kecskeméti Forrásból az Egy nomád értelmiségi című esszéjét. A vegzálás már menetrendszerű. Országos tiltásai sorában volt idÅ‘, amikor még szülÅ‘megyéje iskoláiba, könyvtáraiba se engedték be. 1983-ban jelenik meg Püski Sándor New York-i kiadójánál a Csehszlovákiában üldözött Duray Miklós könyve, a Kutyaszorító. Csoóri Sándor ír elÅ‘szót hozzá: Kapaszkodás a megmaradásért. A könyv sem Csehszlovákiában, sem Magyarországon nem jelenhetett volna meg. Az elÅ‘szó a szovjet típusú rendszer gyógyíthatatlan alkati hibáinak megnevezése: az egypárt-uralom, a magántulajdon felszámolása, az egyházak és egyáltalán a lelkiismereti szabadság félretolása. Azóta sincs senki, aki azzal jelentkezne, hogy legalább az asztalfiókjában tartogatott valami hasonlót. Ez se számít! Mint Illyés esetében az Egy mondat a zsarnokságról után, Csoórival kapcsolatban is újra és újra elÅ‘bukkan az alkuhajlam vádja.A bizonyíték, hogy csakugyan folytak tárgyalások a határokon túli magyarokat segítÅ‘ alapítvány vagy a népi ellenzéknek nyilvánosságot adó lap érdekében. De magánérdek sehol! És a tárgyalások úgy folytak, hogy Csoóri soha semmit nem vont vissza a Duray-elÅ‘szóban kimondottakból. Az pedig amit kimondott, fÅ‘bűn volt.

​

Nem véletlen, hogy a nyolcvanas évek közepére egyértelműen Å‘ lett a népi ellenzék szellemi vezetÅ‘je. Kulcsérdemei voltak az 1985-ös monorierdei találkozó létrejöttében. A több kérdésben másként gondolkodó két ellenzéki csoportosulásnak ott még megvolt a lehetÅ‘sége, hogy a legfontosabbakban közösen lépjen fel. Ahol és ahogy a mindenkit legyÅ‘zÅ‘ ambíciók és a hatalmi törekvések váltak uralkodóvá, ott és úgy lett semmivé, késÅ‘bb majd ellenségeskedéssé az egykori közös lehetÅ‘ség. Az MDF alapító atyái között az elsÅ‘ sorban van a helye. Amerikai útja miatt az 1987-es lakiteleki zászlóbontáson nem vehetett részt, ezt pótlandó úgy volt, hogy a nyomtatásban megjelent jegyzÅ‘könyvhöz Å‘ írja az elÅ‘szót. Meg is írta. De nem jelent meg. A felelÅ‘sséget ezért még senki nem vállalta magára. Megbocsátott. A párt elnökségének 1993-ig volt tagja.

​

Életének, természetesen, sem addig, sem a késÅ‘bbiekben nem a politikai részek voltak a legfÅ‘bb eredményei, bár az ország és a magyarság zaklatott sorsában gyakorta ezek maradnak legfelül. A gondolatok síkján vívott harcai és az azokból kinövÅ‘ írások lesznek igazán maradandók. Versvilágának teljes átalakulása a hatvanas évek végére. Az egész magyarság, benne elÅ‘ször Erdély és a csángóság létének, veszélyeztetettségének önmagába érlelése ugyancsak a hatvanas évek végétÅ‘l. Övé a tökéletes azonosulás ritka adománya. Az ebbÅ‘l származó esszék ezért jutottak a magyar esszéirodalom csúcsaira. A hazai sorsfelfejtések és a határokon túli nemzetmegismerés összeötvözÅ‘dik a Kósa Ferenccel, Sára Sándorral közös filmekben is – a Tízezer naptól az Ítéleten, a Hószakadáson, a Nincs idÅ‘n át a Nyolcvan huszárig és a Tüske a köröm alattig. Úgyszólván nincs filmjük, amelyik ne rázta volna meg a magyar közvéleményt. A hatalommal szinte mindegyik ütközésbe került. Csoóri Sándor kapcsolatai és az emberi lelkek, szavak megnyitására alkalmas képességei nélkül nem készülhetett volna el a doni katasztrófát feldolgozó szociografikus Krónika vagy PergÅ‘tűz, a még akkor is megfélemlített túlélÅ‘k részmondataiból összeálló, hatalmasan egymondatos filmeposz. A néphagyomány szerepének újraértelmezése mellett ez a másik nagy szellemi tartomány, amelyet Csoóri Sándor a magáénak mondhat.

​

Külön fejezet a saját életének folytonos elemzése, a folyamatos önszembesítés, amibÅ‘l – nyugalmasabb idÅ‘kben – megszülethetett volna akár Saul Bellow példájára a Csoóri-féle Herzog, a korról is szóló magyar levélregény vagy Malraux ellenemlékirata. Helyettük azonban itt vannak az önvallomások és a magyar sors-esszék az apokalipszisainkról, eltemethetetlen gondjaink tömegérÅ‘l. És fÅ‘ként a versek, amelyek az életmű legfényesebb kristályosodási pontjai.

​

Irodalmi törekvéseiben kései jóvátétel még a múlt rendszerben, hogy 1988-ban végre elindul a két hetente megjelenÅ‘ folyóirat, a Hitel, amelynek 1992-ig a szerkesztÅ‘-bizottsági elnöke, majd a havi folyóirat fÅ‘szerkesztÅ‘je. Bár nem tekintette politikai feladatnak, a közélet annyiban mégiscsak újra betüremkedett az életébe, hogy 1991 végén közfelkiáltással megválasztották a Magyarok Világszövetsége elnökének. Ebben a tisztében fél évszázados kihagyás után szervezte meg a magyarok világtalálkozóit, felkérésére hozták létre a Duna Televíziót, s ekkor dolgozta ki a „mozaiknemzet” összetartásának koncepcióját. A néhány év múlva elkezdett belsÅ‘ ellenszervezkedésekrÅ‘l a hagyatékában maradt naplójegyzetekben mondja el a véleményét. Ezek is még kiadásra várnak. Az ellenszervezkedések elÅ‘ször a tiszteletbeli elnököt, SütÅ‘ Andrást érintették, majd ahogy azt SütÅ‘ András jövendölte, a valódi elnököt célozták és találták meg.

​

1990-ben megjelent napló-esszéi, amelyek a Nappali hold című kötetben láttak napvilágot, egészen pontosan egyetlen jegyzet néhány antiszemitának nyilvánított sora ürügyén – Görömbei András megfogalmazásában – „a magyar irodalom legnagyobb fantomháborúja zajlott le ellene”. Ahogyan életének és műveinek tudós kutatója, Görömbei akadémikus mondja: „Több csalódás érte, több sebet kapott a várva várt szabadság elsÅ‘ évtizedében, mint »negyven év lágerében«, amikor pedig »egy fennkölten züllÅ‘ ország szemével farkasszemet nézve« élt.”

Lelki és egyre inkább jelentkezÅ‘ egészségi krízisében sem tette le végleg a tollat. A közéletrÅ‘l sem mondott le egészen. Ellenzéki korszakában, a 2000-es évek közepén nyilvánosan is támogatta a Fidesz vezetÅ‘jét. Erejét azonban fÅ‘képp a versben élésre és további emlékezÅ‘ kisesszék, jegyzetek írására, naplórögzítésekre összpontosította. Új vers- és esszékötetei jelentek meg, összegyűjtötte a vele készített interjúkat, sÅ‘t, egész életére visszatekintÅ‘ nagy interjút adott Szakolczay Lajosnak. A kiadók egy része gyűjteményes kötetek sorával biztatta Å‘t az állandó jelenlétre. Utolsó négy versét 2010-ben és ’11-ben írta. Csalódottságaiba akkor már nagyon belefáradt. Szabó István püspöknek van biblikus képe errÅ‘l: „A próféta, ahogy a zsoltár mondja: hasonló a pusztai pelikánhoz; olyan, mint a bagoly a romokon. Virraszt és olyan, mint a magános madár a háztetÅ‘n (102. zsoltár). A romok fölött virraszt, vagy a pusztában, az éjszaka sötétjében, arccal a remélt naptámadat felé. Egyszerre él tehát a mindent fölfaló sötétség kellÅ‘s közepén és a remélt világosságban. Várakozik és Å‘rködik; és ha hallgat – Csoóri Sándor tudott hallgatni –, nem azért hallgat, mert ne volna mit mondania, vagy mert elvették volna tÅ‘le a szót, hanem mert tudja, a csenddel többet mond, mint bármi szóval.”

​

Nyolcvanötödik születésnapján utoljára jelent meg népes sokaság elÅ‘tt a PetÅ‘fi Irodalmi Múzeumban, de ez kivételes pillanat volt. Rövid szünet a teljes visszavonultságban. ElÅ‘tte és utána is mintha a bÅ‘rén át tájékozódott volna. A soha nem szűnÅ‘ megsejtéseivel és többnyire hatalmas szótlanságával volt jelen a világban – 2016. szeptember 12-e hajnaláig.

​

Ravatalánál az Óbudai temetÅ‘ben Balog Zoltán, Illyés Mária (Ika), Kósa Ferenc és Tornai József búcsúztatta.

Bibó István szomszédságában nyugszik.

 

Pálfy G. István

 

Díjai

1954, 1970 – József Attila-díj

1981 – Herder-díj

1984 – Bibó István-díj

1985, 1995, 2004 – Az Év Könyve-díj

1987 – Déry Tibor-díj

1989 – Fitz József-díj

1990 – a Radnóti Költészeti Biennálé FÅ‘díja

1990 – Kossuth-díj

1990 – a MagvetÅ‘ Könyvkiadó Nívódíja

1995 – Eeva Joenpelto-díj

1997 – Károli Gáspár-díj

1997 – Magyar Örökség Díj

2000 – a Magyar Köztársaság Érdemrend középkeresztje a csillaggal

2003 – Arany János-nagydíj

2004 – a Magyar Művészetért Díj

2005 – Magyar Örökség Díj

2006 – Balassi-emlékkard

2008 – Prima Primissima-díj

2012 – Kossuth-nagydíj

2013 – a Magyar Művészeti Akadémia Nagydíja

2014 – a Nemzet Művésze-díj

bottom of page